fredag 22 augusti 2008

Mitt första rikslägerminne

Jag var på mitt första riksläger i Jämtland 1999. Jag hade roligt där. När jag tänker på det lägret minns jag först kloter, volleyboll, mygg, blåst, otroligt bra mat och kronobergs tal-talang.

Kloter minns jag nog för att Älvsborg spelade final. Jag kommer inte ihåg hur det gick men jag minns att det var spännande och att en kompis till mig var med i laget. Volleyboll minns jag för att det var under detta lägret jag började få någon som helst spelförståelse, de äldre i länet spelade och vi yngre fick vara med och lärde oss mycket. Myggen minns jag för att dansgolvet var vitt så man kunde tydligt se hur många ihjälslagna mygg som låg på det. Jag minns att Erik från Stockholm samlade ihop en hel hög med mygg och det såg groteskt ut :) Blåsten minns jag för att det blåste hela tiden alla dagar förutom den kvällen då det var jättemycket mygg naturligtvis. Att maten var otroligt bra har jag förstått såhär i efterhand när jag har lite fler läger att jämföra med. Man fick sitta inomhus och äta på porslin. Man behövde inte ens diska själv. Speciellt minns jag frukosten. Man fick kokt ägg. Varför jag minns kronobergs taltalang vet jag inte riktigt. Den måste helt enkelt ha varit otroligt bra.

Jag minns också aktivitetsdagen. Jag åkte till något intressant naturområde. Vi vandrade genom vacker natur och kom fram till grottor som vi blev guidade i. Läskigt, men en rysligt bra aktivitetsdag. Speciellt för mig som förstagångsåkare. Detta har gjort att jag vurmar speciellt mycket för att man skall jobba för att göra aktiviteterna på aktivitetsdagen bra.

Men egentligen är det något annat som är mitt starkaste minne, det slår allt jag har berättat här när det gäller minnen som aldrig suddas ut. Jag berättar om det en annan dag.

Inga kommentarer: